Субота, 12.07.2025, 07:10
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя Мілейко Олени Валеріївни

Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Досвід роботи

Використання елементів ІКТ

на уроках англійської мови в початковій школі

як засіб активізації процесу навчання

Вступ

          Одним з пріоритетних напрямків розвитку освіти в наш час є впровадження сучасних інформаційних технологій, які розширюють можливості учнів у якісному формуванні системи знань, умінь та навичок їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для активізації та інтенсифікації процесу навчання, навчальної діяльності учителя та учнів. Так зазначається в Національній доктрині розвитку освіти у XXI столітті.

          Інформаційні та комунікаційні технології стали невід'ємною і визначною частиною повсякденного життя для багатьох людей. Технології набувають більшого значення в житті людей, і це очікувано, ця тенденція буде продовжуватися, в тій мірі, що технічна грамотність стане функціональною вимогою для людей та в їх роботі, соціальному й особистому житті. Творче використання інформаційно-комунікаційних технології (ІКТ) в освіті має потенціал для збільшення якості життя людей шляхом підвищення ступеню та якості викладання та навчання.

          Сучасний учень живе у світі електронної культури. Змінюється й роль учителя в інформаційній культурі: він повинен стати координатором інформаційного потоку. Йому треба володіти сучасними методиками та новими освітніми технологіями  для того, щоб спілкуватися з учнем однією мовою.

           В сучасних умовах англійська мова розглядається як засіб спілкування та прилучення до культури іншого народу. Особлива увага приділяється навчанню англійської мови школярів на початковому етапі, бо в дитинстві спроможність до вивчення мов набагато більше. Державний стандарт початкової загальної освіти ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого й компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту початкової державної освіти. Згідно Державного стандарту початкової загальної освіти метою вивчення іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.

Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість.

           За умов інтеграції України з європейськими державами в галузі освіти актуальною постає проблема пошуку шляхів, які б забезпечували підвищення ефективності та результативності навчально-виховного процесу в початкових класах. Соціокультурні перетворення характеризуються процесом глобалізації інформаційного простору. На мій погляд, вчителі, які викладають предмети в початкових класах, а саме вчителі іноземної мови, повинні мати до уваги слова та ідею видатного педагога В. О. Сухомлинського: «Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості». А великий педагог і вчений К.Ушинський писав так: «Дитяча природа вимагає наочності». Це вірно для сьогоднішніх учнів, які з раннього віку розвиваються в умовах нового інформаційного середовища. Навкруг дитини використовуються різноманітні медіа засоби: телебачення, Інтернет, телефони, комп’ютерні програми,  електронні книги, тощо, які формують у дитини новий тип сприйняття інформації. Для сучасного учня підручники або пояснення навчального матеріалу на уроках втрачають своє колишнє значення, і таким чином знижується інтерес до процесу навчання. Традиційні засоби подання інформації стали застарілими.

          Таким чином, я прийшла до висновку, що на сьогоднішній день значної вагомості набуває застосування та впровадження елементів ІКТ на уроках англійської мови в початкових класах як засобу активізації процесу навчання. Саме інформаційно-комунікаційні технології допомагають мені на уроці створити умови, в яких будуть формуватися ключові та предметні компетентності школярів, дитина буде повноцінно самореалізовуватися. Ці прийоми та методи з використанням елементів ІКТ дозволяють максимально розкривати зміст уроку, стимулюють активність учнів, розвивають їх творчі здібності.              

Основна ідея досвіду, її інноваційна значущість

         Урок сучасного вчителя має бути захоплюючим, яскравим, насиченим емоціями завдяки використанню елементів ІКТ. Саме такий урок сприяє більш ефективному засвоєнню матеріалу, навчає школярів слухати та чути, бачити та спостерігати, висловлювати свої думки. Мій досвід використання ІКТ заснований на зібранні матеріалів з вивченої методичної літератури, електронних освітніх ресурсів тощо.

          Основна ідея досвіду полягає у створенні на уроці інформаційно-комунікаційного простору для активізації процесу навчання англійської мови в початкових класах, складовими якого є методично-навчальне забезпечення: навчальні комп’ютерні програми, інтерактивні он-лайн тренажери та вправи, он-лайн ігри для дітей, які вивчають англійську мову, мультимедійні та скрайб-презентації, мультиплікаційні навчальні фільми, аудіо-, відео- та фотоматеріали, тестові програми, інтерактивні кросворди тощо. Все це створює новий сучасний мультимедійний зміст та наповнення  уроку і являє собою вдале поєднання наочності та засобів активізації процесу навчання на уроках англійської мови в початковій школі. При ефективній інтеграції в процес навчання в початковій школі, ІКТ можуть запропонувати вчителям і дітям потужний набір інструментів для підтримки їх викладання та навчання.          

Наукові концепції та теорії.

           Зарубіжні та вітчизняні автори сучасної методики та педагогіки детально досліджують інформаційно-комунікаційні технології. Ряд сучасних вітчизняних наукових досліджень присвячено вивченню особливостей використання інформаційно-комунікативних технологій в освіті. Питання реалізації та використання ІКТ на уроках іноземної мови знайшли своє відображення в дослідженнях та публікаціях багатьох авторів. Проблему впровадження сучасної комп’ютерної техніки в різні сфери людської діяльності вивчали та розкрили в своїх працях такі автори, як Кирко І.М., Овсишер Г.М., Моїсеєва М.В., Полат Є.М., Нежурина М.М. та інші. Розробці, впровадженню та аналізу ефективності сучасних програмних педагогічних засобів присвячено праці Редько  В. Активно досліджують  можливості використання мережі Інтернет при підготовці та проведенні уроків Вовковінська Н., Анака В. (використання електронної пошти), Войченко О., Солопов А. (пошук у мережі Інтернет), Данилова О., Манако В., Манако Д. (створення та використання мультимедіа).

            В своїй практиці я використовую досвід впровадження ІКТ вчителями свого міста, області, країни: А.Шишкіної «ІТ-технології – потужний стимул навчання», А.Василенко «Вивчення іноземної мови в першому класі», Л.Назарової та О.Євсєєва «Учитель іноземної мови: вимоги сучасності», О.Титар, Г.Пінчук «Мультимедіа як фактор ефективності», І.Барабань «Інтерактивні уроки на основі ІКТ», Білоножко О.І. «Використання ІКТ на уроках в початковій школі».

           Основним підґрунтям для використання комп’ютерних технологій у викладанні іноземної мови для нас стали ідеї провідного вченого-методиста Є.А. Пасічника, який стверджує, що “Наочність у навчанні може забезпечити успіх лише тоді, коли вона диктується логікою навчального процесу, коли наочні образи (образи-картини, що з’являються перед учнями на дисплеї комп’ютера) на уроках розумно поєднуються зі словом учителя”.

Технології реалізації педагогічної ідеї.

           Звідки виникла потреба в використанні ІКТ на уроках англійської мови в початковій школі? Що спонукало мене на вироблення  По-перше у сучасних дітей змінюється сприйняття, психологи стверджують, що у більшості дітей зараз спостерігається «кліпове мислення», мається на увазі те, що діти не можуть довгий час зосереджуватися на одному виді діяльності.  У сучасних учнів з’явилася ще одна особливість, як «multitasking», вміння виконувати декілька видів діяльності одночасно. І врахування таких особливостей вимагається від учителя сьогодення. Він повинен побудувати процес навчання так, щоб дитина змогла засвоїти все те, що потрібно. У зв’язку з цим треба підібрати такі форми і методи роботи, які задовольнять потреби дитини в отриманні знань, набутті навичок, а вчителю дозволять раціонально та плідно працювати.

          Сучасних дітей в наш час інтенсивного розвитку технології та комп’ютеризації можна назвати «digital natives», вони з легкістю та простотою вправно користуються всіма цифровими та технічними засобами, в той час як вчителів слід назвати «digital strangers», через те, що деякі можливості сучасних технічних засобів нам необхідно освоювати. Сучасному вчителю треба йти в ногу з часом, враховуючи сучасні тенденції розвитку освіти, розвитку особистості сучасного школяра і більш широко використовувати та впроваджувати засоби ІКТ та Інтернет в навчанні сучасних дітей на уроках англійської мови.

            Вивчивши теоретичні аспекти використання ІКТ на уроках англійської мови в початковій школі, я усвідомила, що ці інноваційні технології орієнтовані на активізацію процесу навчання, підвищення мотивації учнів до навчально-пізнавальної діяльності, на підвищення продуктивності навчального процесу. Тому я почала активно впроваджувати елементи ІКТ у викладанні англійської мови. На мій погляд, в цьому методі закладено безмежні можливості для вирішення таких проблем, як подолання інертності, безініціативності учнів на уроках, незацікавленості в вивченні англійської мови.

            Навчання в початковій школі представляє бачення освіти, яке виражається в трьох спільних цілях:

• учень повинен жити повним життям, як дитина, і реалізувати свій потенціал як унікальна особистість;

• учень повинен розвиватися як соціальна істота через життя і співпрацювати з іншими, і тим самим сприяти благу суспільства;

• учень початкової школи має бути підготовлений  до подальшої освіти та навчання протягом усього життя.

             Підтримка дітей, продовження реалізації їх потенціалу як особистостей і як членів суспільства - важливо для вчителів, які працюють в початковій школі і мають розширити діапазон навчання та урізноманітнити використання навчальних ресурсів у своїх методах викладання. Керуючись потребами дітей і спираючись на навчальні програми та зміни, які були внесені до них протягом останніх років, новий Державний стандарт початкової загальної освіти, а також використання інструментів і ресурсів, які можуть підвищити ефективність навчання дітей, вчитель може, спираючись на свій досвід роботи, розробити заходи, які підтримають в широкому сенсі цілі навчальної програми початкової школи.

            В практичній діяльності безпосередньо мною використовуються та застосовуються на уроках елементи інформаційно-комунікативних технологій на різноманітних  підготовчих стадіях та етапах проведення уроків англійської мови в початковій школі.

          Йдучи на уроки в перший клас, дуже ретельно підбираю матеріал до своїх уроків. Мислення молодших школярів конкретне. На початковому етапі вивчення англійської мови діти сприймають все в малюнках, картинках, одночасно мають сприймати інформацію, яка подається, на слух та із зоровою опорою. Процес навчання має спиратися на її практичні дії, бо їй недостатньо лише дивитися і мислити, їй необхідно взяти предмети у руки, потримати його. Чим більше буде задіяно на уроці органів чуття, тим ефективніше буде процес навчання.

         Для цього використовую серію анімованих пісень від CHU.CHU.TV, DreamEnglish, Muffin Songs, KidsTV123, Ring Card Phonics, SayHiSongs, BBC 7, Children’s songs and rhymes, Altogether English, Let’s chant, let’s sing; скрайб-презентації та мультимедійні презентації за різними темами згідно програми (готові або підготовлені власноруч самостійно або за допомогою старших учнів) для супроводу уроку і забезпечення наочності, іноді вбудовую в презентації аудіо та відео файли; он-лайн ігри, он-лайн ілюстровані словники, комп’ютерні інтерактивні комплекcи Enjoy English, Starfall та інші.

          Всі ці ресурси можна з легкістю знайти в мережі Інтернет, вони вільні для скачування та використання. Ці засоби допомагають у вивченні та закріпленні нової лексики та граматичного матеріалу, вивченні алфавіту, відпрацюванні вимови та написання букв та звуків, сприяють розвитку монологічного та діалогічного висловлювання. Подання інформації здійснюється поступово, від коротеньких однохвилинних відео епізодів з літерами англійського алфавіту до епізодів з повними версіями пісень. Ці аудіо та відео засоби з легкістю можна використовувати для проведення фізкультхвилинок на уроці. Діти із задоволенням повторюють рухи мультиплікаційних героїв, імітують їх вимову та вирази обличчя. В цьому відстежуються здоров’язберігаючі технології навчання. Під час уроку з використанням елементів ІКТ дотримуємося правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог гігієни зору. Сукупне використання засобів ІКТ на уроці не має перевищувати 10-15 хвилин.

           Починаючи з другого класу, на своїх уроках використовую тренажери для читання та письма, розробляю різнорівневі тестові завдання за допомогою програмних засобів MyTest та Hot Potatoes або мережевих он-лайн сервісів (LearningApps, Quizlet, ELT та інші) з готовими інтерактивними вправами, кросвордами з можливістю власноруч розробити та роздрукувати флешкартки та робочі листи для учнів, завдання для настільних ігор, створення власних інтерактивних завдань та вправ, які перетворюють процес навчання англійської мови на захоплюючу гру. Ігри є найдавнішим, але не менш актуальним методом навчання і дотепер. Задовольняючи потребу дитини гратись, учитель забезпечує умови для вивчення англійської мови.

             В третьому класі продовжую використання елементів вищеперерахованих засобів та ресурсів, але доцільним є залучення дітей до створення елементарних та найпростіших презентацій. Це дозволяє розвивати самостійність учнів, здатність до саморозвитку. Діти із задоволенням готують короткі повідомлення про цікаві факти про країну, мова якої вивчається, пишуть листи, вчать пісні, вчаться озвучувати відео-епізоди.

            Іншим чином цього року складається стан викладання англійської мови в четвертому класі. Через погане забезпечення учнів підручниками. Нові підручники ми маємо в електронному вигляді. Деякі учні роздруковують сторінки. З рештою учнів працюємо на електронних носіях. Учнів четвертого класу намагаюся залучати до самостійної пошукової роботи. Вони знаходять необхідну інформацію на інтернет-сайтах, а потім використовують її для створення міні-проектів, презентацій тощо. На уроках в четвертому класі продовжую використовувати мультиплікаційні та відеофільми навчального характеру «Learning with OZMO», «Уроки тітоньки сови. Англійська мова», «Window on Britain», «This is Britain». На уроках поточного контролю та перевірки ступеню засвоєння навчального матеріалу практикую проведення тестувань (он-лайн, My test, LearningApps). Заздалегідь підбираю матеріал, складаю запитання для тематичних тестів. Деколи до створення опитувальників залучаю сильних учнів. Це дозволяє дітям відчувати себе самостійними, підвищує їх активність протягом уроків.

           В узагальненому вигляді інформація про застосування різноманітних наочних та мультимедійних засобів, комп’ютерних програм, тестових оболонок подано у таблиці 1.

 

Таблиця 1.  Використання програм, надбудов (макросів) та ППЗ при підготовці та проведенні уроків англійської мови в початковій школі.

№ з/п

Засіб

Етап уроку

1.        1.     

Презентація Power Point, скрайб-презентація

  • Активізація ЛО по темі;
  • Фонетична зарядка;
  • Введення нових ЛО або граматичного матеріалу;
  • Відеоряд для мультимедійного супроводу протягом уроку

2.

Відео та аудіофайли

  • Мотивація навчальної діяльності учнів;
  • Розвиток навичок аудіювання, усного мовлення, письма;
  • Фонетична зарядка.

3.

Документ Word:

- з використанням форм

 

 

- використання надбудов (макросів)

 

  • Тести для перевірки рівня засвоєння фактичних знань, рівня сформованості вмінь, засвоєння лексичного матеріалу  з подальшим друком на мережевому принтері;
  • Створення роздаткових друкованих матеріалів (тексти  з пропусками різних типів; кросворди, сканворди тощо).

4.

Тестові оболонки (Test-W2, My Test), інтерактивні завдання сервісу Learning.apps

  • Тренування та перевірка засвоєння лексичного, граматичного матеріалу з використанням тексту, зображень, відео- та аудіо файлів;
  • Створення бази тестових завдань.

5.

Hot Potatoes

  • Тренування у використанні лексико-граматичного матеріалу,
  • Перевірка рівня засвоєння у різних формах (тесту з множинним вибором, співставлення, тексти з пропусками з можливістю вибору відповіді з запропонованих та визначення власної відповіді з встановленням обмеження у часі та без нього тощо)

          Як видно з представленої таблиці, використання елементів інформаційно-комунікативних технологій на уроках англійської мови в початковій школі можливе на будь-якому етапі. Вибір конкретного засобу залежить щонайменше  від таких факторів:

·        технічне забезпечення навчально-виховного процесу в конкретному закладі освіти;

·        ступінь викладацької та учнівської підготовки до застосування ІКТ;

·        стабільність роботи програми / ППЗ, надійність збереження результатів діяльності учнів та вчителя;

·        забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства.

         Також дуже широко використовую можливості Інтернету. Я застосовую кілька варіантів – введення матеріалів, підібраних в мережі Інтернет заздалегідь до змісту уроку; самостійний пошук інформації учнями в рамках роботи над темою; і використання матеріалів On-Line (сервіс інтерактивних завдань Learning.apps з можливістю самостійного створення вчителем вправ, www.teremoc.ru  – вивчення лексичного матеріалу за різними темами, вдосконалення лексичних навичок; www.anglomaniacy.pl/ – інтерактивний тематичний ілюстрований словник з поступовими завданнями  та тестами різної складності; сайт http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/ - он-лайн ігри, пісні та розваги для дітей для вивчення англійської мови, доступ безкоштовний).

         Позитивний вплив використання  ІКТ  у навчальному процесі з англійської мови підтверджується результатами внутрішнього моніторингу успішності навчання в період з 2011 по 2015 роки. Аналіз результатів професійної діяльності, динаміка змін якості навчальних досягнень учнів у оволодінні практичними уміннями і навичками свідчать про підвищення інтересу та мотивації до вивчення англійської мови в  початковій школі. Це можуть підтвердити наступні дані.  

Моніторингова карта рівня навчальних досягнень учнів

учителя англійської мови Мілейко О.В.

Якість знань

2011-2012 - 66,5 %

2012-2013 - 70,77 %

2013-2014 - 69,6 %

2014-2015 - 71,7 %

І семестр 2015-2016 - 72,45 %

           Наведені результати підтверджують позитивний вплив використання ІКТ  на результативність вивчення англійської мови у вказаний період.

Висновки

              В своїй педагогічній діяльності я прийшла до висновку, що можу використовувати ІКТ в якості сильного інструментарію для розвитку мотивації та засобу активізації процесу навчання на уроках англійської мови в початковій школі, враховуючи велику та серйозну зацікавленість учнів комп’ютерами.             

          Впровадження різних методів допомагає активно впливати на формування та розвиток мовної компетенції учнів, навичок аудіювання, говоріння, читання, вдосконалення письмового мовлення, виховання творчої, соціально-активної особистості.

             В процесі роботи я з’ясувала, що використання ІКТ допомагає:                        

- притягувати пасивних слухачів до активної діяльності;                                                    

- робити заняття більш наочними та інтенсивними;                                                          

- формувати інформаційну культуру учнів;                                                                          

 - активізувати пізнавальний інтерес учнів;                                                                            

- реалізовувати особистісно – зорієнтований та диференційований підходи в навчанні;                                                                                                                                    - дисциплінувати самого вчителя, формувати його цікавість до своєї педагогічної та самоосвітньої діяльності;                                                                                  

- активізувати мисленнєві процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін.)

            Учитель, який володіє комп’ютерними технологіями, застосовує їх при введенні нової теми та при її завершенні (комп’ютерні уроки), контролі, участі у проектній діяльності, тестуванні, навчальних іграх, підготовці дидактичних матеріалів, позакласній діяльності. Використання комп’ютерних технологій не має ставати основною метою, а бути ефективним інструментом розвитку навичок та умінь.

             Аналіз особистого досвіду дозволив виявити такі проблеми та труднощі:

  • використання ІКТ у системі навчальної роботи на уроках англійської мови вимагає попередньої ґрунтовної підготовки від вчителя;
  • підготовка уроку з використанням ІКТ потребує значних витрат часу в порівнянні зі звичайним уроком;
  • слабке матеріально-технічне забезпечення в школі (недостатня кількість комп’ютерів на ППЗ для учнів та вчителів);
  • вибір засобу ТЗН утруднюється відсутністю  науково – обґрунтованого комплексного аналізу їх використання та методичних рекомендацій.

         Основним шляхом подолання вказаних вище утруднень є самоосвіта вчителя, обмін досвідом та організація дистанційного навчання педагогічних працівників у міжкурсовий період засобами вебінарів, веб-конференцій та ін.; збагачення матеріально-технічної бази; створення бази мультимедійних компонентів, розробка власних презентацій та циклів уроків з використанням елементів ІКТ і т.п.

          Інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ), які використовуються на уроках англійської мови в початковій школі, пропонують вчителям і дітям освітні інструменти та ресурси, які розширюють їх навчальне середовище. При їх використанні для підтримки цілей, принципів та завдань навчальної програми початкової школи, ці технологічні засоби являються потенціалом для збільшення обсягу навчальних матеріалів і перебудову засобів, методів та принципів викладання англійської мови в класі й навчанні учнів початкової школи.

Використання ІКТ у викладанні та навчанні можна здійснювати трьома способами:

  1. Навчання за допомогою ІКТ.
  2. Навчання ІКТ.
  3. Навчання про ІКТ.

            Говорячи про використання ІКТ у викладанні та навчанні англійської мови в початкових класах як засобу активізації пізнавальної та навчальної діяльності учнів, доцільно звертати увагу на перший спосіб – навчання за допомогою ІКТ.

           Конкретні цілі для використання ІКТ в початковій школі включають в себе:

• використання набору інструментів ІКТ в контексті навчальних програм відповідного рівня та класу;

• розвинення у дітей і користування навичками  у сфері ІКТ для досягнення рівня навчальних досягнень, які вимагає навчальна програма початкової школи.

          Цілі використання ІКТ на уроках англійської мови в початковій школі:

• зміцнення впевненості дитини в її використанні ІКТ, через приємний досвід навчання;

• розвиток розуміння дитини і практичне безпечне використання ІКТ;

• подолання бар'єру доступу до навчальних ресурсів, викликаного географічним положенням, культурою, мовою  або іншими перешкодами;

• ефективна і творча підтримка дитини, активізація творчих та пізнавальних здібн

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031